Fotoalbum review Saal Digital

Fotoboek nader bekeken

Home > Fotoalbum review Saal Digital

Fotoalbum review Saal Digital

Wie zijn Saal Digital?

Saal Digital is een Duitse leverancier van fotoproducten, waaronder ook fotoalbums. Zij richten zich naast de consumenten markt nu ook op de professionele markt, waar ze door hun aanbod en interactie met fotografen hier steeds meer voet aan de grond proberen te krijgen. Onlangs kreeg ik de gelegenheid om deze betrekkelijk nieuwe leverancier in Nederland uit te testen. En daarbij ook een fotoalbum review te schrijven over hun album. Dit zegt Saal digital over haar eigen onderneming:

Wij leven en werken met passie, overgave, enthousiasme, professionaliteit en betrokkenheid voor fotografie. Hoge kwaliteitsnormen, constante ontwikkeling, innovatieve fotoproducten en 100 % tevredenheid van onze klanten en medewerkers zijn de allerbelangrijkste doelstellingen binnen ons bedrijf. Wij zijn een uiterst moderne online aanbieder van hoogwaardige belichte en gedrukte fotoproducten.

Dat vraagt er dus om eens nader onderzocht en beoordeeld te worden. Het leek mij een uitgelezen kans om dit aanbod aan te grijpen om een portfolioboek met fotomateriaal te laten afdrukken. Omdat dit direct een goede testcase is om te zien hoe mijn foto’s afgedrukt worden, en welke kwaliteit ze daarbij leveren. Van te voren was ik mij wel bewust dat dit een ander boek zou worden dan ik doorgaans maak en lever voor mijn klanten. Desalniettemin een mooie gelegenheid om ze eens nader aan de tand te gaan voelen.

Het opmaak proces

Saal biedt standaard ook software aan om boeken op te maken. Omdat ik echter voor al mijn andere boeken speciale album opmaak software gebruik, wilde ik kijken hoe gemakkelijk het was om een album met mijn “eigen” vertrouwde software te maken en deze vervolgens te bestellen bij Saal Digital. Ik had al gezien dat de software die ik gebruikte zeer uitgebreid is in de templates van verschillende partner drukkerijen met wie ze samenwerken, maar dat Saal Digital hier helaas niet tussen zat. Dat zou het voor mij nog een tandje spannender maken, maar ik hou wel van een uitdaging. 😉 Omdat ik niet voor één gat te vangen ben, ben ik gaan rond snuffelen op de site van Saal Digital. Hierop kwam ik een zeer uitgebreide en handige pagina tegen voor professionals, waarop de precieze maatvoering voor elke soort boek wordt vermeld. Fijn dat ze zo veel informatie geven voor elke soort, en afmeting en dikte van de verschillende album. Zo doende kun je heel gericht de juiste maatvoering, resolutie en kwaliteitseisen en andere richtlijnen meegeven in de album opmaak software. Toen de juiste afmetingen eenmaal waren ingegeven had ik mijn eigen Saal Digital “template” gemaakt, zodat het maken van het boek kon beginnen. Hiervoor had ik van te voren al beelden geselecteerd op de juiste resolutie en met een bestandsgrootte welke ruim voldoende was. Toen kon het opmaken beginnen, dat ging -omdat ik de software al wel kende- betrekkelijk snel. Omdat ik dus niet de software van Saal heb gebruikt, kan niks zeggen over de mogelijkheden en gebruiksvriendelijkheid hiervan.

Bestelling en levering

Nadat ik het opmaken van het album had afgerond, moest ik eerst nog even dubbel checken aan welke kwaliteitseisen de export moest voldoen. Toen ik er zeker van was dat dit goed stond heb ik de export gedraaid, en daarna via de webshop van Saal Digital betrekkelijk snel eenvoudig geüpload. Nog wel even kort een klein benauwd momentje omdat ik het uiteindelijke album bij het opmaken meer pagina’s had gegeven dan ik van te voren had aangegeven bij Saal digital. Gelukkig on ik voor het definitief maken van de bestelling, deze extra’s pagina’s snel en eenvoudig toevoegen en slepen vanuit de geëxporteerde (en geüploade) file naar het te drukken bestand. Dat was een opluchting, en vond dat ze hier goed over na hadden gedacht qua klant-/gebruiksvriendelijkheid.

Omdat ik gewend ben om met Europese leveranciers te werken voor fotoboeken, en afdrukken en canvasboeken, weet ik ook dat het soms even kan duren voordat een bestelling verwerkt en geleverd is. Als argument wordt dan ook vaak aangegeven dat hierbij ook de kwaliteit voorop staat, en dat dit daarom extra aandacht en tijd kost. En bovendien moet de bestelling simpelweg uit het buitenland komen, in dit geval uit Duitsland. Daarom was ik dan ook blij verrast toen ik binnen 5 kalenderdagen (incl. een weekend) mijn gedrukte portfolio album in handen had. Dat vond ik best wel snel.

De verpakking was eenvoudig, niet echt verrassend of een “beleving” zoals je dat tegenwoordig steeds meer ziet bij andere leveranciers. Het album werd geleverd in een schuimplastic hoes, met hier omheen een kartnonenenveloppe voor het verzenden. Dit leek niet heel stevig en veilig, maar het fotoalbum kwam netjes en ongeschonden uit de verpakking.

Fotoalbum review

Van te voren had ik weinig concrete verwachtingen, maar zag voor me een boek welke kwalitatief beter zou zijn dan een Kruidvat of Hema productie, en verwachtte dat deze minstens kon tippen aan de kwaliteit van Albelli. Met uiteraard de hoop dat deze kwalitatief beter, en meer professioneel zou ogen dan dat. Mijn verwachtingen werden wat dat betreft niet overtroffen, maar ook zeker niet beschaamd. Voor mij vond ik echt een mooi boek, welke kwalitatief goed in elkaar zit.

De kleuren zijn mooi helder, en de afdrukken niet te donder, wat nog wel eens wil gebeuren. Door het glanzende papier komende de scherpte, het contrast en de details op de foto ook goed tot hun recht. Het glanzende papier is wel gevoelig voor vette vingers. De vouw in het midden van de spreads (midden tussen de pagina’s) oogt wat mij betreft minder netjes dan ik van andere professionele leveranciers gewend ben.

Leuk en fijn is het wel dat op de binnenkant van de kaft ook foto’s geplaatst (volwaardige pagina’s) kunnen worden. Deze worden echter op de kaft geplakt, waardoor dit wat dikker is en wat minder fraai oogt. Het album zelf is netjes recht in de kaft gelijmd, alle pagina’s recht op elkaar.

De uitsneden van de pagina’s (spreads) zijn goed, alles staat erop, en er lijkt niks scheef of schuin gesneden te zijn. Daarmee getuigen ze van de hoge kwaliteit en betrokkenheid waar ze zelf al over schrijven. Kleine kanttekening is wellicht de rug, deze staat iets te strak onder spanning. Qua afmetingen heb ik me tijdens de opmaak keurig aan de marges gehouden, ook bij het toevoegen van de extra pagina’s. Toch zie je dat de rug door de extra’s pagina’s van opzij asymmetrisch oogt en onder druk staat aan de achterkant van de kaft. Door de verdikking aan de achterkant van de kaft zie je bij de rug al een vouwlijn aftekenen. Hiervan verwacht ik dat hier het album op den duur de eerste tekenen van slijtage zal gaan vertonen en wellicht ook zal gaan scheuren.Omdat het een kwalitatief goed, en stevig boek is, verwacht ik dat niet. Het kan vast tegen een stootje. Maar als het gebeurt dan verwacht ik het aan de achterzijde van de kaft, bij de aanhechting met de rug van het album.

Samengevat

De kwaliteit die Saal levert is goed, tot hoog te noemen. Voor mijn diensten richting mijn klanten ben ik echter niet overtuigd dat ik Saal Digital wil toevoegen als leverancier. Ben goed tevreden over het soort boeken, de kwaliteit en de stijl die mijn andere leverancier levert. Dit past beter bij WIJ Fotografie en mijn klanten. Toch ben ik zeer te spreken over de hoge kwaliteit van dit fotoalbum en ook de snelheid waar mee het geleverd werd. De prijs/kwaliteit verhouding is ook interessant, zeker ook voor particuliere klanten. Volgens mij doen zij niet onder voor de prijzen van bijvoorbeeld een Hema of Albelli of elk willekeurige leverancier. En zijn qua standaard dus zeer hoog. Daarmee wordt elk fotoboek een meesterwerkje, of het nu gaat om een vakantie album, een jaarboek, of toch een portfolio album. Saal Digital levert iets moois af van het door jou geschoten werk. Kortom ik ben positief verrast.